De ce iubim peștele și produsele din pește?

  • De ce iubim peștele și produsele din pește? Peștele și produsele din pește nu trebuie să lipsească de pe masa noastră - specialiștii ne recomandă să mâncăm de 2-3 ori pe săptămână astfel de preparate pentru că beneficiile sunt numeroase și gustul este grozav!

    Delicios, ușor de gătit și plin de nutrienți care fac minuni pentru organismul nostru, peștele are numeroase beneficii pentru sănătate și este atât de versatil încât poate fi introdus cu ușurință în orice plan alimentar.

    Este bogat în proteine, acizi grași esențiali omega-3, vitamine (A, B12, D, E) și minerale (potasiu, fier, iod, fosfor, seleniu). Tot acest amalgam acționează ca un scut în organismul nostru și ne protejează oasele, inima și creierul, având inclusiv beneficii pentru starea de spirit.

    Așadar, peștele și produsele din pește ne ajută să avem o alimentație echilibrată din punct de vedere nutrițional, este o alternativă mult mai sănătoasă la carnea roșie și ne ține greutatea sub control. 

    Peștele și produsele din pește au numeroase beneficii

    1. Varietate mare de specii de pești și multe moduri de a-i găti
    Cu atât de multe specii la dispoziție, este aproape imposibil să nu găsești un pește care să-ți placă. Ar fi și păcat să nu încerci mai multe opțiuni pentru a vedea care-ți place cel mai mult. În plus, sunt mii de rețete pe care le poți încerca și zeci de garnituri cu care să-l asezonezi.

    2. Bogat în nutrienți importanți, inclusiv în acizi grași omega-3 și vitamina D
    Peștele este plin de mulți nutrienți de care majoritatea avem mare nevoie. Printre acestea se numără proteine, iod și diverse vitamine și minerale.

    Speciile grase de pește - inclusiv somonul, păstrăvul, sardinele, tonul și macroul - sunt considerate a fi cele mai sănătoase. Acest lucru se datorează faptului că sunt foarte bogați în anumiți nutrienți esențiali, printre care și vitamina D, care este solubilă în grăsimi, ceea ce înseamnă că este absorbită eficient de organismul nostru grație consumul de pește. 

    De asemenea, la fel de importanți sunt și acizii omega-3, care asigură funcționarea optimă a corpului și creierului nostru, fiind o componentă esențială pentru reducerea riscului de apariție a unor boli grave. Iar aceștia se găsesc din plin în carnea de pește și în produsele de pește.

    3. Poate reduce riscul de atacuri de cord și accident vascular cerebral
    Atacurile de cord și accidentele vasculare cerebrale sunt cele mai frecvente cauze ale morții premature din lume. Dar deloc surprinzător, multe studii au arătat că oamenii care mănâncă pește în mod regulat au un risc mai mic de atacuri de cord, accident vascular cerebral și deces din cauza bolilor de inimă.

    Într-un studiu efectuat pe mai mult de 40.000 de bărbați din Statele Unite, cei care consumau în mod regulat una până la trei porții de pește pe săptămână au avut un risc cu 15% mai mic de boli de inimă. 

    4. Conțin nutrienți care sunt cruciali pentru dezvoltare
    Acizii grași omega-3 sunt esențiali pentru creștere și dezvoltare. Mai exact, acidul docosahexaenoic (DHA) este deosebit de important pentru dezvoltarea creierului și a ochilor. Din acest motiv se recomandă ca femeile însărcinate și cele care alăptează să consume destui acizi grași omega-3. Cu toate acestea, unii pești au un conținut ridicat de mercur, care este legat de problemele de dezvoltare ale creierului. Astfel, femeile însărcinate ar trebui să mănânce numai pește cu conținut scăzut de mercur, cum ar fi somon, sardine și păstrăv, și nu mai mult de 340 de grame pe săptămână. De asemenea, ar trebui să evite peștele crud și negătit, deoarece poate conține microorganisme care pot dăuna fătului.

    5. Poate stimula sănătatea creierului
    Funcționarea creierului este afectată odată cu îmbătrânirea. În timp ce declinul mental ușor este normal, există și boli neurodegenerative grave, cum ar fi boala Alzheimer. Dar multe studii arată că oamenii care mănâncă mai mult pește au rate mai lente de declin mental și că au mai multă materie cenușie - țesutul funcțional major al creierului tău - în acele zone care reglează emoțiile și memoria.

    6. Poate ajuta la prevenirea și tratarea depresiei
    Depresia este o boală foarte des întâlnită, ce se caracterizează prin stare de spirit scăzută, tristețe, energie redusă și pierderea interesului pentru viață și activități. Deși nu se discută la fel de mult ca despre bolile de inimă sau obezitatea, depresia este în prezent una dintre cele mai mari probleme de sănătate din lume.

    Studiile au constatat că persoanele care mănâncă pește în mod regulat sunt mult mai puțin probabil să devină depresive. De asemenea, acizii omega-3, care se găsesc în număr mare în carnea de pește, au un rol important în lupta împotriva depresiei și pot crește semnificativ eficacitatea medicamentelor antidepresive.

    Peștele și acizii grași omega-3 pot ajuta și alte afecțiuni mentale, cum ar fi tulburarea bipolară.

    8. Poate reduce riscul de boli autoimune
    Bolile autoimune precum diabetul de tip 1 apar atunci când sistemul imunitar atacă și distruge din greșeală țesuturile sănătoase ale corpului.

    Mai multe studii leagă consumul de omega-3 sau ulei de pește cu un risc redus de diabet de tip 1 la copii, precum și cu o formă de diabet autoimun la adulți. Acizii grași omega-3 și vitamina D din pește și uleiuri de pește pot fi responsabili pentru aceste beneficii.

    Unii experți cred că consumul de pește poate reduce și riscul de artrită reumatoidă și scleroză multiplă, dar mai este nevoie de studii suplimentare.

    9. Poate ajuta la prevenirea astmului la copii
    Astmul este o boală frecventă caracterizată prin inflamarea cronică a căilor respiratorii. Ratele acestei afecțiuni au crescut dramatic în ultimele decenii. Studiile arată că consumul regulat de pește este legat de un risc cu 24% mai mic de astm la copii, dar nu a fost găsit niciun efect semnificativ la adulți.

    10. Peștele poate îmbunătăți calitatea somnului
    Tulburările de somn au devenit incredibil de comune în întreaga lume.

    Expunerea crescută la lumina albastră de la dispozitivele mobile poate juca un rol, dar unii cercetători cred că poate fi implicată și deficiența de vitamina D. Tocmai de aceea consumul regulat de pește este asociat cu îmbunătățiri atât în ceea ce privește somnul, cât și funcționarea de zi cu zi.