Beneficiile consumului de sare de calitate - sau de ce e indicat să înlocuiești clasica sare de masă

  • Beneficiile consumului de sare de calitate - sau de ce e indicat să înlocuiești clasica sare de masă Sarea este esențială pentru funcționarea corectă a organismului, fiind unul dintre pilonii care contribuie la sănătatea noastră. Consumată însă în cantități prea mari sau prea mici, aceasta poate cauza probleme. Soluția este - ați ghicit - să avem o dietă echilibrată. Și să ne alegem sortimentul potrivit de sare.

    Multe alimente sănătoase și bogate în nutrienți conțin puțină sare - sau deloc. Printre acestea se numără fructele, legumele, cerealele și semințele. Dacă le consumăm regulat și le includem în dieta noastră zilnică, atunci putem reuși să NU depășim cantitatea de sare recomandată -  maximum 2,300 miligrame, adică echivalentul unei lingurițe.

    Pentru a ține o evidență, este necesar să citim etichetele produselor pe care le consumăm și să optăm, pe cât posibil, pentru alimente sănătoase și produse de calitate. 

    CE ESTE SAREA?

    Pe numele său oficial „clorură de sodiu” (NaCl - simbol chimic), sarea este compusă din 60% clor și 40% sodiu. De unde rezultă și faptul că este cea mai la îndemână (dar și cea mai importantă) sursă de sodiu, element crucial pentru funcționarea optimă a organismului. 

    Printre altele, sodiul facilitează transmiterea impulsurilor nervoase, ajută la păstrarea echilibrului fluidelor din corp, contribuie la absorbția și transportarea nutrienților în organism și joacă un rol important în contractarea și relaxarea musculară. 

    De cealaltă parte, clorul este esențial pentru buna funcționare a celulelor, circulației sanguine și reglarea nivelului de zahăr din sânge. 

    Unele sortimente de sare sunt iodate - în acest fel ne luăm cantitatea necesară de iod pentru organism, fără de care am putea face boli precum gușa sau am putea avea parte de alte efecte adverse.

    CONSUMUL DE SARE TREBUIE SĂ FIE ATENT MONITORIZAT

    Să nu uităm însă că organismul nostru are nevoie de o anumită cantitate de sodiu, ceea ce înseamnă că un consum de sare în exces ne poate cauza probleme. De exemplu, la unele persoane, depășirea dozei zilnice recomandate poate duce la creșterea tensiunii arteriale și la o retenție de apă ridicată. În alte cazuri, poate cauza hipernatremie: o afecțiune ce poate provoca sete excesivă, vomă, urinări ocazionale și diaree. La polul opus, când nivelul de sodiu e prea redus, am putea avea hiponatremie, care poate cauza oboseală, slăbiciune și confuzii. Un test de sânge poate determina dacă nivelul de sodiu este ridicat, scăzut sau normal.

    NE PLACE SAREA ÎN BUCATE - DAR CE FEL DE SARE?

    Fără sare, de regulă spunem că mâncarea nu are „gust”. Dar oare există sortimente care ne pot ajuta să obținem beneficii suplimentare? Răspunsul este: cu siguranță „da!”

    Sarea de masă este un produs clasic - dar este de regulă prea procesată și prea mărunțită. Se produce în masă și este rafinată prin încălzire la 1200 de grade Celsius (modificând astfel structura chimică naturală a sării) și apoi sunt răcite instantaneu. 

    O alternativă mai bună poate fi sarea de mare - cristalele fiind mai mari, acestea conțin o cantitate mai mică de sodiu raportată la volum. În plus, sunt obținute printr-un proces manual al condensării și cristalizării apei de mare ultra-pură, rezultatul fiind un produs natural și ecologic, în care rămân intacte multe minerale valoroase. 

    Iar dacă vrei să ai parte de o adevărată călătorie culinară, poți încerca sarea de mare cu rodii, care are un gust intens și memorabil. Este obținută prin procese naturale de evaporare a apei de mare și conține, dincolo de clorură de sodiu, alte elemente benefice organismului, precum potasiu, fier și calciu.

    Când vrei o adevărată explozie de savoare, încearcă să pui în mâncarea pe care o pregătești puțină floare de sare cu ierburi și coji de citrice. Are un conținut mai mare de minerale, calciu și magneziu, având o aromă mai blândă decât alte sortimente. Și nu conține conservanți, aditivi, arome artificiale sau coloranți. Uau!